Ritme i timbre (percussions corporals)

Percussions corporals – Body Percussion

+info en aquest web

TUTORIALS. Recursos sonors percudint el cos

  1. Mans. Vídeo
  2. Palmellades – contrapalmellada – puny contra la taula. Vídeo
  3. Mans – Pit – Malucs – Cuixes. Vídeo
  4. Mans – Dits – Pit: ritme de rock. Vídeo

Opció A) Les percussions corporals com a base rítmica de cançons o com a interpretació musical en sí mateixa.

  1. Vídeo d’animació 1. Vídeo
  2. Vídeo d’animació 2. Vídeo
  3. Mayumana. Vïdeo
  4. The Percussions Show. Vídeo.
  5. Santi Serratosa i Mariona Castells.  Vídeo

Opció B) Percussions corporals i dansa

  • Una escena de l’espectacle “Riverdance”. Vídeo

Opció C) Percussions amb objectes d’ús quotidià o materials de rebuig

  • Esquetxos de l’espectacle “Stomp”. Vídeo

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -

ACTIVITAT 1

  • Paraules clau: barra de repetició, compàs, negra, patró rítmic, pentagrama, polifonia, sistema, silenci de negra, timbre.

Tasques a fer:

a) Trieu els timbres

  1. Proveu de percudir diferents parts del cos amb la mà dreta o l’esquerra, amb les dues alhora, amb els dits, amb els peus… Proveu de colpejar la cara i l’anvers de la mà, del peu…
  2. Trieu quins sons us agraden més tant auditivament com visualment.
  3. Assageu la combinació que us resulti més interessant i amb la que us pugueu lluir.

b) Trieu el compàs a partir del qual creareu el vostre patró rítmic.

  1. Trieu el compàs (binari, ternari o quaternari) sobre el que voleu treballar.  +info: compassos simples i compostos.
  2. Percudiu amb el peu el temps fort o pulsació més forta del compàs: correspon a la primera pulsació.  
  3. Escriviu una partitura politímbrica.
    1. Escriviu el patró rítmic sobre el que us basareu.
    2. Escriviu la polifonia.
      1. A l’inici de cada pentagrama, anoteu el nom del timbre corporal que heu seleccionat. Procureu col·locar-los ordenadament, d’agut a greu (Ex.: dits, mans, pit…). Així cada veu (timbre) tindrà el seu pentagrama)
      2. Mitjançant una línia vertical, uniu aquests pentagrames de manera que us quedi un sistema.
      3. Anoteu el trencat que indica el compàs que heu triat.
      4. A sota del pentagrama de cada veu (timbre) escriviu el núm. de les pulsacions del compàs.
      5. A cada veu escriviu una negra a la pulsació on voleu fer el timbre corresponent. A les altres pulsacions haureu d’escriure un silenci de negra.
      6. Al final del compàs escriviu una barra de repetició per tal que la forma de la vostra composició sigui AA.

ACTIVITAT 2

  • Paraules clau: forma o estructura, variació.

Tasques a fer:

  1. Mireu i escolteu atentament aquest vídeo de Santi Serratosa (percussionista, bateria del grup de rock manressà Gossos) i Mariona Castells (ballarina i coreògrafa).  
  2. Munteu una coreografia amb l’estructura A1 A1 A2 A2 A3 A3 A4 A4 tenint en compte que:
    1. A1: percussions individuals
    2. A2: percussions en parelles
    3. A3: percussions en grup
    4. A4: en grup i amb desplaçaments
  3. A la vostra partitura indiqueu les variacions que heu hagut de fer a cada A per tal d’adaptar la vostra composició politímbrica a l’agrupament de cadascuna (individual, parella i grup).
  4. També haureu d’indicar quina serà la disposició a l’espai dels membres del grup a cada part (A1 A2…)

ACTIVITAT 3

  • Paraules clau: assaig, forma o estructura, partitura, tempo, variació.

Tasques a fer:

  1. Trieu una cançó que tingui el mateix compàs que la vostra proposta i adapteu-la-hi.  N’hi ha algun d’aquests que us vagi bé?
    1. Adelle. “Rolling in the Deep”. Àudio amb text - Partitura (2 v.)
    2. Avicii. “Hey Brother”. Àudio amb text i traducció (cast.) – Partitura (2 v.)
    3. Pharrell Williams. “Happy”. Àudio amb text - Patró rítmic
  2. Potser us caldran fer algunes adaptacions o variacions a la vostra composició per tal d’ajustar-la a la durada o a l’estructura de la cançó. Indiqueu-les a la vostra partitura.
  3. Tingueu en compte el tempo de la cançó i feu els assajos que us calguin perquè la vostra interpretació sigui ben lluïda.