U

Un missatge de pau

Autors: B. Backer, B. Davis, R. Cook i R. Greenaway

Títol original: I’d Like to teach the world to sing (In perfect harmony) (1971)

Partitura

Karaoke
Text

Audicions

  • Vídeo 1 de la cançó I’d Like To Teach The World To Sing
  • Vídeo 2 de la versió nadalenca de l’anunci de la Coca-Cola

+ info: 30 de gener, Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP)

El 1969, l’agència de publicitat McCann-Erickson van crear per a la companyia Coca-Cola un anunci publicitari que va ser un dels més populars de l’època.

La cançó I’d Like to Buy The World a Coke es va començar a crear quan Bill Backer, el director creatiu de la Coca-Cola, i el productor McCann-Erickson es dirigien a Londres per reunir-se amb els compositors. L’avió va haver de fer escala a Irlanda a causa de la boira, i alehores van agafar un bus per dirigir-se a la capital anglesa. Aqueslla mateixa nit, l’equip es va reunir a Londres i van començar a posar en comú les idees que tenia cadascú. Backer va proposar la idea que la cançó tractés el món sencer com una persona a qui el/la cantant li agadaria ajudar i oferir-li una Coke (que és tal com als EEUU anomenen la beguda Coca-Cola), amb la idea que les coses es tornen millors amb una coca-cola a les mans. A partir d’aquest pluja d’idees (brainstorming), cadascun va anar aportant noves idees. Davis va apuntar que tothom necessita una casa, i que es podria treballar amb la metàfora de construir el món que es volia com si es tractés d’una casa. Aleshores, però, s’havia de concretar com es volia que fos “aquella casa”. Van convenir que s’havia de moblar amb amor. Cook va poposar que la música fos a l’estil de les folksongs britàniques. Finalment, Baker va proposar que el/la cantant hauria de dir: “M’agradaria ensenyar a cantar al món en perfecta harmonia” i, amb una coca-cola a les mans, dir que “això” era el realment genuí, perquè la beguda era el que realment volia. (No hem d’oblidar que es tractava d’un anunci publicitari). I aquest va ser el resultat:

I’d like to buy the world a home and furnish it with love, /Grow apple trees and honey bees, and snow white turtle doves. /I’d like to teach the world to sing in perfect harmony, /I’d like to buy the world a Coke and keep it company. /[repetir mentre també es diu:] /It’s the real thing, Coke is what the world wants today.

La cançó es va començar a emetre per la ràdio, i Backer va proposar de continuar treballant en la campanya publicitària per tal de completar-la amb un producte audiovisual que permetés divulgar-lo per televisió. Com a idea preliminar es partí de la imatge d’un grup de persones joves de totes les nacionalitats que cantessin plegades la cançó, com si el missatge del text i la música (i la beguda) fossin el vincle d’unió entre elles.

Com que els creadors de la cançó s’havien reunit a Londres, es va creure oportú que l’escena es situés en un paratge verd, típicament anglès. Es tractava que els figurants corressin turó avall i que l’escena es rodés des de l’aire. Així va ser com el març de 1971 un equip tècnic es va traslladar dels EEUU a Gran Bretanya per començar a rodar l’espot. Es va fer el càsting en el que hi van participar més de mil escolars britànics. Però la climatologia va impedir que les escenes del rodatge fossin les adequades i l’equip i la cantant solista es van traslladar a Roma per a filmar l’espot definitiu. Allà es van substituir els nens i nenes de l’anunci original per un grup de joves de diferents nacionalitats.

Font: http://memory.loc.gov/ammem/ccmphtml/colaadv.html