*Va, pensiero…

Gràcies a Sigrid, per estar sempre al cas de les coses interessants que es publiquen a la xarxa. I a Emilio, per compartir, també, les seves troballes.

Probablement, “Va pensiero sull’ali dórate” (Pensament, vola sobre ales daurades) és el cor més conegut de l’òpera Nabucco del compositor italià Giuseppe Verdi (1813-1901).La història de l’òpera està basada en l’Antic Testament. Es situa a l’any 560 a.C.,  a Jerusalem i Babilònia.

Segons un salm de l’Antic Testament que inspira el llibret de l’òpera, en aquesta escena els esclaus hebreus són a Babilònia, presoners. Amb els seus cants, resen i demanen la llibertat. Enyoren la seva pàtria.

L’òpera es va estrenar a Milà el 9 de març de1842. Va tenir molt d’èxit. Probablement perquè els italians, que en aquells moments patien la dominació austríaca, es van identificar amb l’argument. Curiosament, el nom del compositor es va convertir en una consigna revolucionària: V.E.R.D.I era l’acrònim de Vittorio Emanuele Re D’Italia, i l’expressió “Viva Verdi”, en realitat anava dirigida a Víctor Manuel II (1820-1872), rei de Sardenya, que va ser l’artífex de la unificació italiana en vèncer l’Imperi austríac a Llombardia, i conquerir Venècia, Nàpols, Sicília i l’estat del Vaticà.

Escolteu i compareu el vídeo 1 i el vídeo 2 d’aquesta escena coral. El fragment pertany al tercer acte de l’opera Nabucco. Observeu com la càrrega emotiva va més enllà del què diuen la música i el text, tota vegada que, com us comentava, aquest tema és un cant a la llibertat.

+info: text original, en italià, i la traducció al castellà.
+info: argument sencer, explicat per actes.
+info: vídeos de l’òpera.
Partitura 1. Versió coral amb acompanyament de piano
Partitura 2: Versió simplificada a 1 veu (flauta)

  1. Què en diríeu de la interpretació del Cor del Metropolitan House de New York: emoció continguda o indiferència, expressió d’acord amb el paper i escena o neguit escènic?
  2. Creieu que les emocions es contagien?
  3. Llegiu què explica Elsa Punset al seu article “Va, pensiero” publicat a Inteligencia Emocional y Social, 02/08/2011, i escriviu la vostra reflexió.

Podríem establir un paral·lelisme amb un tema de la pel·lícula “The Sound of Music”, un biopic adaptat de la vida de Maria von Trapp (1905-1987), en un moment en què els protagonistes viuen la dominació alemanya d’Àustria. Fixeu-vos quins sentiments més diferents pot despertar una mateixa cançó segons el context en què es canta.

  • Vídeo 3. Escena familiar en què el pare de la família Trapp (Christopher Plummer) canta una cançó després d’haver estat molts anys sense entornar cap melodia. Concretament, d’ençà que va morir la seva esposa, precisament perquè la hi cantava a ella.
  • Vídeo 4. En aquesta escena, el pare vidu (Christopher Plummer) ja s’ha casat amb Maria (Julie Andrews), i junts interpreten “Edelweis”, un tema tradicional austríac, davant un públic en el que hi havia un contingent important de militars nazis enmig de vilatans austríacs.
  • Versió 5. Duet Julie Andrews i John Denver.
  • Tema de la pel·lícula amb la lletra
  • Karaoke 1, amb text en anglès.
  • Karaoke 2

4. Compareu quines emocions que provoca i quins sentiments desperta una mateixa cançó interpretada en dos contextos diferents.

Comments are closed.

Post Navigation