Musica i societat*

Avui s’ha celebrat el funeral de Michael Jackson. La cerimònia pública s’ha realitzat al Staples Center de Los Angeles (EEUU), i ha estat un homenatge a l’artista.

Hi han intervingut diverses figures del món de l’espectacle que el coneixien de ben aprop.

+ info: “Familiars i amics diuen l’últim adéu al ‘rei del pop’ en un funeral privat”
+ info: “Multitudinario adiós a Michael Jackson”
+ info: “Black or White”, a musicarts.

Post editat amb motiu la mort del cantant el 25/06/2009. Trobareu informació sobre la discografia del cantant, dades biogràfiques i enllaços relacionats.En aquest post veurem com la música -a banda de ser un espectacle i un negoci- pot servir per a fins humanitaris. Us proposem aprendre i interpretar dues cançons de Michael Jackson que ens acosten a un artista (ara ja un mite) de qui es diu que el personatge va matar la persona, un personatge polèmic forjat a base d’excentricitats i l’escàndol, amb un vida marcada per l’èxit i la pressió mediàtica. La seva contribució al món de l’espectacle és indiscutible, sobretot pels seus revolucionaris vídeoclips (veritables curmetratges dirigits per cineastes de llarga trajectòria fílmica com Martin Scorsese), per les seves agosarades coreografies i passes de ball i per un estil musical que va fusionar estils tan diferents com el soul o la música disco.

+ info: vídeoclips

Escolteu les cançons que us proposem en una versió de 1993, amb motiu de l’espectacle organitzat per retransmetre per TV la Super Bowl, el partit final del camionat de la NFL, la lliga de futbol americà profesional dels EEUU.

+ info: Super Bowl XXVII (en anglès), celebrada el 31 de gener de 1993 a Califòrnia, en la que Michael Jackson va participar en els espectacles d’animació de la competició.

1. Observeu:

  • la posada en escena
  • la intervenció i participació del públic assistent
  • la interpretació de Michael Jackson

Durada del video: 05:06′ [youtube width="425" height="355"]http://www.youtube.com/watch?v=zqMSnigL0aA[/youtube]

We are the World

del disc USA for Africa (1985), de Michael Jackson i Lionel Richie.[youtube width="425" height="355"]http://www.youtube.com/watch?v=WmxT21uFRwM[/youtube]2. Reconeixes els cantants que intervenen en l’enregistrament a l’estudi d’aquest cançó? 3. Pots tornar a escoltar la cançó i llegir el text. En aquest altre vídeo que et proposem hi ha els noms dels artistes que intervenen, així que pots comprovar tu mateix/a si has contestat bé la pregunta anterior![youtube width="425" height="355"]http://www.youtube.com/watch?v=k2W4-0qUdHY[/youtube]4.  Llegeix el post que us proposem, busqueu més informació sobre el disc i la campanya USA for Africa.

+ info: “Dia d’Àfrica” a musicarts  

** Mira d’esbrinar de quina manera l’enregistrament de “We are the World” va formar part d’un projecte solidari i de quina manera hi va contribuir. 5. **Descarrega’t la partitura i imprimeix-la.

.+ info: partitura

Llegeix-la partitura i analitza-la partitura.

  1. Observa si hi ha signes de repetició a la partitura i numera els compassos.Observa les figures rítmiques i escriu-les de la més curta a la més llarga.
  2. **Observa la indicació de compàs i les pulsacions de cada unitat de compàs per determinar si és un compast binari o ternari.
  3. Localitza els signes de perllongació (si n’hi ha): lligadures, puntets d’allargament i calderons.
  4. Localitza la nota més greu i la nota més aguda de la melodia i indica l’àmbit de la cançó.
  5. **Observa les alteracions de l’armadura, les alteracions accidentals, la nota inicial i la nota final de la melodia. Determina la tonalitat.
  6. Analitza els intervals de les notes de la partitura i observa si hi ha salts o no. Descriu el disseny melòdic de la cançó.
  7. Podries tocar la cançó amb la flauta de bec soprano? Justifica musicalment la teva resposta.

Heal The World

del disc Dangeorus (1991) de Michael JacksonDurada del videoclip: 06:27′ 6. Escolta la cançó mentre veieu el videoclip: + info

  1. Veient les imatges i havent escoltat la cançó, de què et sembla que tracta?
  2. Si no n’estàs segur/a, consulta la lletra i la traducció (en castellà) a + info

7. Torna a mirar el vídeo, però ara en aquesta versió en la que podràs anar llegint la cançó (en anglès).[youtube width="425" height="355"]http://www.youtube.com/watch?v=QcIXYuavt48[/youtube]8. Ara pots intentar cantar la cançó seguint el següent karaoke.[youtube width="425" height="355"]http://www.youtube.com/watch?v=BQ5G8cf3N04[/youtube]9. Obre el següent enllaç i imprimeix la lletra de la cançó.

+ info: lletra de la cançó

Seguix el primer vídeo mentre llegeixes la cançó que has imprès. Fes-hi anotacions sobre:

  1. Intèrprets. Solista: recitat (R) – cantat (C) i Cor (CH, de chorus)
  2. Pauses en el discurs melòdic. Indica-ho amb una barra inclinada (/)
  3. Estructura formal de la cançó: frases musicals que són iguals (A-A o B-B, etc.), que s’assemblen (A-A1-A2, etc.)  i que són diferents (A-B-C, etc.)
  4. Moment en què tot i repetir, la tonada fa un canvi de to de manera que resulta més aguda.

10. ** Si vols aprendre’t la cançó pots descarregar-te-la i anar-la escoltant amb un reproductor de MP3, tal com fan els concursants d’OT. Així aprendràs la tonada i el frasseig.

+ info: descàrregues

10. ** T’atreveixes a acompanyar la cançó amb la guitarra? Prova-ho!

  1. Obre el següent enllaç i imprimeix el text amb els acors de guitarra. + info: lletra de la cançó amb els acords
  2. Com que tens les posicions dels acords (i també els pots escoltar), assaja els canvis d’acords.
  3. Quan tinguis una mica de desinvoltura en la seqüència dels acords de cada frase, prova de cantar la cançó mentre t’acompanyes amb la guitarra.

Comments are closed.

Post Navigation